Naturalne słodziki i ich właściwości

Podobno tylko źli ludzie nie lubią słodkości. Z drugiej strony nie jest tajemnicą, że cukier to biała śmierć i powinno się go wyeliminować z codziennej diety. Nie trzeba jednak od razu rezygnować z ulubionych smakołyków. Wystarczy skorzystać ze zdrowszych i naturalnych zastępników popularnej sacharozy. Oto zestawienie naturalnych słodzików.

Często ludzie wybierają tradycyjny cukier, ponieważ nie mają zaufania do zamienników. Owszem, w sklepach można kupić sztuczne słodziki, które nie tuczą, ale nie są też zdrowe. Dlatego tak ważne jest wybranie produktu, który został odpowiednio przygotowany i nam nie zaszkodzi.

Cukier – co to jest?

Wiele osób zastanawia się, czym właściwie jest popularny biały cukier? Otóż zwykły biały cukier jest pozyskiwany z buraka (cukier buraczany) lub z trzciny (cukier trzcinowy). Sacharozę, bo tak brzmi jego zamienna nazwa, charakteryzują wysoka kaloryczność i znikoma wartość odżywcza.

Chemiczna analiza składu dowodzi, że cukier składa się w połowie z glukozy, a w drugiej połowie z fruktozy. A w 100 gramach sacharozy jest około 400 kalorii!

Trudno jest go wyeliminować z diety, ponieważ producenci dodają go do ogromnej ilości produktów. Warto pamiętać, że można go znaleźć nie tylko w słodyczach, ale również produktach takich, jak napoje, zupy z proszku czy ketchup.

Wiele osób, które chcą zadbać o swoje zdrowie, sięga po cukier brązowy. Jednak nie jest to rozwiązanie problemu. Od białego różni go kolor i zapach, natomiast jego kaloryczność jest niemalże identyczna. Wniosek nasuwa się sam – nie ma sensu inwestować w o wiele droższy cukier brązowy, bo nie jest zdrowszy od białego.

Sacharoza – niebezpieczne skutki

Nie można też nie wspomnieć o negatywnych skutkach, które wywołuje niekontrolowane spożycie cukru. Duże ilości sacharozy w diecie mogą prowadzić do wielu nieprzyjemnych skutków zdrowotnych, takich jak:

  • cukrzyca
  • nadciśnienie
  • miażdżyca
  • otyłość
  • choroby serca
  • próchnica zębów
  • hiperglicerydemia (zaburzenia metabolizmu)
  • problemy z tarczycą
  • drożdżaki

Dlaczego lubimy smak cukru?

Smak słodki jest silnym bodźcem dla mózgu, dlatego może uzależniać, tak samo jak papierosy i alkohol. To nie jest żart. Spożywanie dużej ilości tej substancji wytwarza w mózgu ciągłą potrzebę dostarczania go do organizmu, co w efekcie prowadzi do uzależniania od cukru. Warto ograniczać spożycie sacharozy, ponieważ wychodzenie z  tego nałogu (jak każdego innego) trwa długo i nie jest łatwe. Dlatego, najlepiej nie zwlekać i od razu zastąpić popularny, biały cukier naturalnym, zdrowszym zamiennikiem.

Jaki słodzik wybrać?

Obecnie naturalne składniki odżywcze są bardzo modne, większość ludzi stawia na produkty typu bio i eko, ponieważ chce przyjmować zdrowe produkty. Czyli takie, które nie wywierają szkodliwego wpływu na kondycję organizmu, a wręcz przeciwnie spożywanie ich przynosi wiele korzyści. Jednak wybór takiej substancji nie jest prosty. Możliwości jest wiele, a każda ma inne właściwości, dlatego najlepiej dowiedzieć się czegoś więcej na ich temat i wybrać słodzik, który będzie dla nas najlepszy.

Stewia (Stevia rebaudiana)

Ta roślina pochodzi z Ameryki Południowej. Jej liście mają naturalnie słodki smak, dlatego ludzie zaczęli używać jej do słodzenia napojów i żucia.

To słodkie ziele można uprawiać nie tylko w gruncie. Bez problemu można ją trzymać w mieszkaniu, jako roślinę doniczkową. To szczególne ziele ponieważ to roślina wieloletnia zimująca w pomieszczeniu. Pomimo tak prostej uprawy w warunkach domowych większość osób wybiera stewię w formie tabletek, proszku lub płynnego ekstraktu.

Lukrecja – polska odmiana stewii

Dla osób obawiających się egzotycznych roślin mamy dobrą informację. Mamy polska stewię! Lukrecja, bo to o niej mowa, to roślina bardzo wygodna w uprawie. Rozmnaża się przez rozłogi, więc szybko porasta kolejne połacie ziemi. Z jej korzenia otrzymuje się wyciąg w postaci zagęszczonego syropu lub proszku.

Erytrytol – sfermentowana glukoza

U wielu osób ta nazwa budzi duży niepokój i nie kojarzy się z czymś co jest naturalne i zdrowe. Otóż nic bardziej mylnego. W skrócie, erytrytol to substancja pozyskiwana z fermentacji glukozy. Gdzie występuje? Można ją odnaleźć w winogronach, gruszkach, kukurydzy, melonach i innych owocach.

Erytrytol występuje pod postacią białych, połyskliwych kryształków. Na pierwszy rzut oka jest nie do odróżnienia od tradycyjnego cukru. Różnią się jednak smakiem. Erytrytol nie jest tak bardzo słodki, jak sacharoza. Właściwie nie zawiera kalorii i ma niski indeks glikemiczny, dlatego stanowi dobrą alternatywę dla diabetyków oraz osób odchudzających się.

Ksylitol (cukier brzozowy)

Pod tą obcobrzmiącą nazwą kryje się nic więcej, jak cukier brzozowy. Wyglądem i smakiem jest bardzo zbliżony do tradycyjnego białego cukru. Różnica w smaku jest właściwie niewyczuwalna. Jego indeks glikemiczny jest dziewięciokrotnie niższy od sacharozy, dzięki czemu nie stanowi zagrożenia dla diabetyków.

Ponadto zwiększa wchłanianie wapnia, dlatego stanowi dobre uzupełnienie diety osób z borykających się z osteoporozą. Do tego ma pozytywny wpływ na stan uzębienia. Mianowicie, mineralizuje szkliwo, hamuje próchnicę, zapalnie dziąseł oraz może zregenerować drobne ubytki.

Specjaliści sugerują, aby spożywać maks. 15 g ksylitolu dziennie – to ok. 3 łyżeczek. Zwiększanie dawki powinno być stopniowe, w innym przypadku cukier brzozowy może wywołać przejściowe rozwolnienie.

Miód

Znany i kochany. Niestety coraz droższy ze względu na masowe umieranie pszczół. Na pewno nie jest polecany osobom odchudzającym się, ponieważ jest o wiele bardziej kaloryczny niż sacharoza. Jednak nie należy go przekreślać, bo zawiera wiele minerałów i enzymów, dzięki którym nie zaburza równowagi mineralnej, tak jak robi to cukier.

Ponadto miód ma cechy bakteriobójcze, antyoksydacyjne oraz wzmacniające odporność. Jednak, żeby zachować wszystkie właściwości miodu należy ostrożnie poddawać go obróbce cieplnej, ponieważ w temperaturze wyższej niż 60°C traci swoje dobroczynne cechy i zostaje po prostu kalorycznym cukrem.

Fruktoza

To rodzaj cukru prostego, który stanowi doskonały zastępnik sacharozy. Fruktozę charakteryzuje niski indeks glikemiczny, dlatego wywiera pozytywny wpływ na kondycję organizmu, szczególnie może zmniejszyć ryzyko występowania chorób nowotworowych. Ponadto stabilizuje poziom cukru we krwi i stanowi nieocenioną pomoc w leczeniu chorób serca.

Fruktoza – zdrowsza od cukru?

Fruktoza jest kojarzona z owocami przez co jest postrzegana, jako coś całkowicie  zdrowego i przyjaznego dla organizmu, ale to nie do końca prawda. Dlaczego więc fruktoza nie jest zdrowsza od glukozy? Otóż ten słodzik jest przetwarzany w inny sposób, omija szlaki metaboliczne i nie reguluje apetytu po dostarczeniu fruktozy, w efekcie stanowi większe zagrożenie dla zdrowia. Ponadto regularne spożywanie fruktozy może prowadzić do ciągłego przybierania na wadze, bowiem duża jej ilość w diecie zaburza uczucie sytości i głodu.

Syrop z agawy

Agawa to rodzaj kaktusa, który rośnie w w gorącym i suchym klimacie Ameryki Południowej. Najczęściej kojarzona jest z przemysłem alkoholowym, ze względu na wyrób popularnej na całym świecie tequili. Jednak ostatnio coraz częściej jest łączona z naturalnym słodzikiem – syropem z agawy.

Syrop z agawy jest dostępny w postaci gęstej. Konsystencją i kolorem przypomina miód. Być może spotkasz w sklepie syropy o zróżnicowanej barwie. W zależności od intensywności koloru smak syropu jest inny. Jasny będzie charakteryzował się mniej intensywną słodyczą niż ten o ciemnej barwie.

Syrop z agawy ma szerokie zastosowanie w kuchni i jest coraz bardziej popularny w diecie osób prowadzących zdrowy tryb życia. Jednak coraz więcej specjalistów twierdzi, że to jeden z najbardziej przereklamowanych słodzików naturalnego pochodzenia. Twierdzą, że nie posiada dietetycznych cech. Z uwagi na fakt, że główny składnik syropu z agawy stanowi fruktoza ich opinie mogą być słuszne.

Inulina

To kolejny z serii naturalnych słodzików zawierających fruktozę, ale nie w tak dużych ilościach, jak syrop z agawy. Ten naturalny węglowodan składa się z monocukrów, czyli połączenia fruktozy z glukozą. Inulina nie tylko zastępuje cukier, ale również zmniejsza wchłanianie kalorii, wypełnia żołądek. Ponadto ma pozytywny wpływ na pracę jelit (jej działanie na tym obszarze jest porównywane do efektów wywoływanych spożywaniem jogurtów naturalnych).

Inulina, a odchudzanie

Posiada niski glikemiczny, dlatego jest dobrym słodzikiem dla osób, którym zależy na zrzuceniu zbędnych kilogramów oraz cierpiących na cukrzycę. To biały proszek, którego nie trawią ludzkie enzymy, dlatego (podobnie, jak błonnik) wypełnia żołądek i daje uczucie sytości.

Ponadto ma działanie detoksykacyjne, zwiększa wchłanianie mikroelementów, wzmacnia odporność jelit oraz ochrania okrężnicę.

Cukier palmowy

Jak nazwa wskazuje jest pozyskiwany z żywicy palmy kokosowej. W przeciwieństwie do wyżej wymienionych naturalnych słodzików posiada mniej intensywny smak, ale dodatkowo charakteryzuje go aromat toffi i przyjemny zapach.

To bogate źródło witamin z grupy B, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. Ponadto obfituje w witaminę C, która nie tylko wspomaga odporność organizmu, ale również wspiera działanie antyoksydacyjne, czyli zwalcza wolne rodniki i zapobiega procesom starzenia się organizmu.

Cukier palmowy ma niski indeks glikemiczny, co czyni go bezpiecznym słodzikiem dla osób borykających się z cukrzycą typu I i II oraz kobiet w ciąży.

Który słodzik jest najzdrowszy?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dla każdego człowieka, może być inna. W zależności od stanu zdrowia, należy wybrać najbardziej odpowiedni dla siebie. Pamiętaj, każdy z nich charakteryzują inne właściwości. Jeżeli masz wątpliwości, pamiętaj że zawsze możesz zasięgnąć porady u specjalisty, np. lekarza rodzinnego lub sprzedawcy w sklepie ze zdrową żywnością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *