Wady i zalety picia zielonej herbaty

Świat z herbatą zapoznali Chińczycy. Stara legenda głosi, że cesarz Szen Nung lubował się w piciu przegotowanej wody. Pewnego dnia przypadkowo do naczynia z wrzątkiem wpadły liście zielonej herbaty, a władcy bardzo posmakował nowy smak. Dzisiaj wiemy, że poza walorami smakowymi ma również wiele właściwości wpływających na nasz organizm.

Czym tak właściwie jest zielona herbata i co ją różni od czarnej? Otóż, cały sekret tkwi w tym, że liście przetwarza się nie później niż godzinę po zerwaniu. Ten krotki czas gwarantuje, że liście nie zaczną fermentować, dzięki czemu zatrzymują cenne substancje o prozdrowotnym działaniu.

Na czym polega przetwarzanie zebranych liści? Tak naprawdę w każdym kraju przebiega to inaczej. Najczęściej spotykaną metodę jest blanszowanie przy pomocy pary wodnej, tak się dzieje w Japonii. Natomiast w Chinach poddaje się je 4-5 minutowym suszeniu na bambusowych tacach wystawionych na słońce.

Picie zielonej herbaty – korzyści

Analizując skład chemiczny zielonej herbaty od razu rzuca się w oczy fakt, że jest bogata w związki, które wspólnie mają silne działanie prozdrowotne. Poniżej możesz poznać te składniki i korzyści idące za ich spożywaniem:

  • związki garbnikowe,
  • alkaloidy – teofinę i teobrominę,
  • związki purynowe,
  • lecynę,
  • kumarynę,
  • witaminy: B1, B2, B5, K, PP,
  • olejek lotny,
  • olejki eteryczne,
  • związki mineralne.

Zielona herbata – zmniejsza ryzyko nowotworów

Można powiedzieć, że naukowcy na całym świecie są co do tego faktu zgodni. Regularne spożywanie zielonej herbaty może obniżyć ryzyko zachorowania na raka. Wynika to z bogactwa silnych przeciwutleniaczy, które skutecznie chronią organizm przed zmianami mogącymi prowadzić do nowotworów.

Zielona herbata – pomaga w odchudzaniu i zapobiega cellulitowi

Właśnie dzięki właściwościom odchudzającym zawdzięcza swoją, nieustannie, rosnącą popularność. A konkretnie dzięki polifenolowi krążenia – EGCG. Hamuje wchłanianie tłuszczów, ułatwia trawienie i przyspiesza procesy przemiany materii. Ponadto regularne spożywanie podczas kuracji odchudzających uzupełnia niedobór witamin i minerałów.

Zielona herbata – poprawia sprawność umysłową

Dzięki dużej zawartości teiny działa pobudzająco na organizm. Uczucie znużenia, zmęczenia i ospałości mija po wypiciu, zaledwie, jednej filiżanki tego naparu. Nic więc dziwnego w tym, że jej działanie jest porównywane często z efektami picia kawy. Z tego powodu nierzadko jest zalecana osobom, które muszą odstawić kofeinę, np. kobietom w ciąży.

Zielona herbata – pozytywnie wpływa na wygląd skóry

Przez niektórych nazywana eliksirem młodości. Zawiera duże ilości antyoksydantów o działaniu antystarzeniowym – chronią organizm przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, dzięki czemu skutecznie opóźniają procesy starzenia się skóry takie jak: zmarszczki, zaczerwienieni czy niejędrna skóra.

Zielona herbata – pobudza krążenie

Przede wszystkim hamuje wchłanianie się cholesterolu do krwi, co czyni ją świetnym wspomagaczem w walki ze złym cholesterolem. Ponadto zapobiega tworzeniu się złogów na ścianach naczyń krwionośnych, co sprawia że zielona herbata staje się niezastąpiona w profilaktyce chorób układu krążenia.

Zielona herbata – poprawia odporność organizmu

Odnotowuje się korzystny wpływ na prawidłową pracę układu immunologicznego. Wynika to z składu bogatego w polifenole, katechiny, teaniny i aminokwasy. Wspólnie wspomagają odporność organizmu chroniąc go przed różnego rodzaju infekcjami. Badania donoszą, że regularne picie naparu z zielonej herbaty może zmniejszyć ryzyko zachorowalności na grypę nawet o 75%.

Zielona herbata – przeciwdziała paradontozie i chorobom dziąseł

To fantastyczny środek antybakteryjny. W swoim składzie zawiera duże ilości fluoru i polifenoli, dzięki czemu wzmacnia szkliwo i działa antybakteryjnie. Ponadto neutralizuje brzydki zapach z ust.

Niepotwierdzone opinie na temat wpływu zielonej herbaty na zdrowie

Poza wymienionymi wyżej skutkami regularnego picia naparu z zielonej herbaty wyróżnia się jeszcze jej inne, prozdrowotne właściwości.  Praktyka potwierdza, że niektóre z tych efektów można uzyskać dzięki zielonej herbacie, jednak nie ma na to twardych, naukowych dowodów – badania trwają.

  • powstrzymuje choroby, takie jak Alzheimer czy Parkinson,
  • zapobiega rozwojowi raka piersi,
  • przyspiesza leczenie stwardnienia rozsianego,
  • zmniejsza ilość złego cholesterolu.

Czy zielona herbata może szkodzić?

Mogłoby się wydawać, że jest to prawdziwy leczniczy napar, który można pić bez umiaru, bo nie szkodzi i pomaga na wszystko. Niestety nie jest idealny. Spożywanie zielonej herbaty może nieść za sobą przykre konsekwencje. Przeczytaj dalszą część artykułu, aby je poznać.

Zielona herbata – może prowadzić do anemii

Związki, które zawiera blokują wchłanianie żelaza do organizmu, co bezpośrednio może się przyczyniać do niedotlenienia tkanek. “Przedawkowanie” tychże polifenoli nie oczyszczą i nie odmłodzą organizmu, w zamian wywołają poważne schorzenie, jakim jest anemia.

Zielona herbata – może negatywnie wpłynąć na rozwój płodu

Z jednej strony, picie tego naparu zaleca się kobietom w ciąży cierpiącym na brak kofeiny. Z drugiej nie można nie podkreślić, że nie powinny pić więcej niż 2 filiżanki na dzień. W innym przypadku, można zaburzyć rozwój płodu, w wyniku którego dziecko może urodzić z zaburzeniem układu nerwowego.

Zielona herbata – problemy żołądkowe

Zielona herbata zawiera wcześniej wspomniane taniny, które mogą podrażniać żołądek. Dlatego należy się wystrzegać picia jej na czczo. Inaczej może to skutkować nudnościami, wymiotami lub zgagą. Również osoby borykające się z wrzodami powinny być ostrożne, ponieważ stymuluje ona wydzielanie soków żołądkowych.

Zielona herbata – rozwija osteoporozę

Kolejną, być może, zaskakującą wadą regularnego picia zielonej herbaty, może być fakt, że wypłukuje ona wapno. A jak wiadomo niedobór tego pierwiastka prowadzi do osteoporozy.

Zielona herbata – wzmaga osad nazębny

Badania dowodzą, że picie większej ilości niż dwie filiżanki dziennie prowadzi do tworzenia osadu nazębnego. Co zaskakujące, jest on podobno brzydszy i dużo bardziej uciążliwy niż ten wywołany kawą lub papierosami.

Jak parzyć zieloną herbatę?

Aby przygotować zieloną herbatę najlepiej mieć miękką wodę, zawierającą niewielkie ilości wapnia i chloru. Aby zachował wszystkie swoje drogocenne właściwości zdrowotne i walory smakowe należy ją parzyć przez 4 minuty, ani minuty dłużej. Do filiżanki należy wsypać 1 łyżeczkę suszonych liści. Jeżeli chcesz wydobyć z niej wszystko co najlepsze nie zalewaj jej wrzątkiem, postaraj się, żeby woda miała około 70 stopni C.

Pamiętaj, aby nie wyrzucać fusów z zielonej herbaty. Nie każdy o tym wie, ale nadaje się ona do wielokrotnego parzenia. Według smakoszy podczas drugiego parzenia wydobywa się niepowtarzalny, bezdyskusyjnie najlepszy, smak i aromat. A co z wartościami prozdrowotnymi? Powtórnie zaparzony napar jest nawet bogatszy, ponieważ zawiera mangan i fluor, które niezwykle rzadko występują w pożywieniu.

To bardzo ogólny, nawet podstawowy sposób parzenia zielonej herbaty. Aby wydobyć z niej to co najlepsze radzę sięgnąć porady specjalisty. Na przykład sprzedawcy u którego będziecie kupować susz. On będzie najlepiej wiedział, w jaki sposób zaparzyć dany napar, aby nieziemsko smakował i działał zbawiennie na organizm.

Jak wybrać zieloną herbatę?

Po pierwsze, wyróżnia się trzy najpopularniejsze gatunki na świecie. Żywozieloną Senchę z Japonii. Chińską Gunpowder, którą charakteryzują bardzo ciasno zwinięte listki. Pochodzącą z Kraju Kwitnącej Wiśni Longjing klasyfikowana, jako najstarsza a zarazem najpopularniejsza odmiana w Chinach. Pamiętaj, że w zależności od tego, jaki gatunek wybierzesz zależy sposób parzenia.

Nie lekceważ faktu, że za dobrą zieloną herbatę trzeba zapłacić więcej, niż za zwykłą ekspresówkę. W popularnych “torebkach” nigdy nie masz pewności, jakiej jakości produkt otrzymujesz. Właściwie to nie ma wątpliwości, że pokruszone liście pochodzą z gorszych upraw (np. nieekologicznych) niż ta droższa, którą możesz kupić na wagę w herbaciarni.  Ale jest też dobra wiadomość – te same liście można (a nawet powinno się!) parzyć nawet kilka razy. Mało tego niektórzy smakosze zielonej herbaty sądzą, że powtórnie zaparzone liście mają dużo lepszy aromat. Co ciekawe, badania dowodzą, że ponownie zaparzona zielona herbata jest bogatsza w składniki mineralne, takie jak mangan i fluor.

Jak pić, żeby nie szkodziła?

Przede wszystkim nie zaparzaj ponownie mokrych liści zielonej herbaty, które były w tym stanie przez więcej niż 12 godzin ponieważ po tak długim czasie zaczynają się w nich rozwijać szkodliwe grzyby.

Po przeczytaniu tego artykułu, chyba nie masz wątpliwości, dlaczego zielona herbata jest uważana za najzdrowszą odmianę. To cenne źródło składników o działaniu zdrowotnym. Ten napar od wieków jest doceniany przez ludzi na całym świecie, dlatego nie zniechęcaj się negatywnymi skutkami picia tego napoju. Jeżeli nie będziesz pić więcej niż 2-3 filiżanki dziennie (litr to zdecydowanie za dużo), nie musisz się przejmować efektami ubocznymi. Najważniejsze, żeby nie zapominać o zachowaniu umiaru nie przekraczać zalecanej ilości.

Skoro znasz już działanie naparu z zielonej herbaty pewnie nie będziesz przechodzić obok niej obojętnie i znajdziesz każdego dnia chwilę na wypicie filiżanki. Nie tylko dla niepowtarzalnego aromatu, ale również dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *