Szałwia Hiszpańska – poznaj uzdawiającą siłę nasion Chia

Nasiona chia zajmują jedno z pierwszych miejsc w zestawieniu najzdrowszej żywności na świecie. Czemu zawdzięczają ten fenomen? Przedstawiamy szczegółowy raport, z którego każda osoba odchudzająca się i dbająca o swój organizm wyniesie całą masę cennych informacji.

Szałwia hiszpańska, łac. salvia hispanica, zwana popularnie chia występuje przede wszystkim na terenach Meksyku i Gwatemali. Choć wielu z nas może się wydawać, że nadzwyczajne właściwości chia zostały poznane stosunkowo niedawno, to tak naprawdę była ona główną częścią diety już starożytnych Azteków i Majów. Rdzenni mieszkańcy Ameryki Południowej na co dzień wykorzystywali nasiona szałwii hiszpańskiej do przyrządzania posiłków i naparów.

Jednak przez wiele lat nasiona chia pozostawały niemal niezauważone przez świat dietetyki oraz ekspertów ds. żywienia. Co ciekawe, w ostatnich latach szybko rosnąca potrzeba zdrowego odżywiania i czerpania z najcenniejszych darów natury, sprawiła, że nasiona chia osiągnęły niebywały sukces, któremu wciąż nie może dorównać żadna inna zdrowa żywność.

Nasiona chia stały się więc jedną z najbardziej medialnych roślin oraz szybko włączono je do elitarnego grona tzw. superżywności (super foods), do której to należą produkty naturalnie bogate w substancje odżywcze i w żaden sposób nieprzetworzone. To z kolei przyczyniło się do powstania wielu publikacji naukowych na jej temat, opisujących kompleksowe działanie na organizm zawartych w niej substancji.

Szałwia hiszpańska – małe nasiona o wielkiej mocy

Te małe, niepozorne nasiona, które na pierwszy rzut oka przypominają mak, przepełnione są wieloma składnikami odżywczymi. Bardzo wysoka zawartość błonnika sięga nawet 30%, co daje w jednej łyżeczce nasion chia ponad 6 gram błonnika. Z badań zamieszczonych na łamach specjalistycznego amerykańskiego czasopisma Nutrition Research wynika, że szałwia hiszpańska stanowi najcenniejsze roślinne źródłem kwasu ALA – czyli kwasu alfa-linolenowego, zawieraj go bowiem o 16% więcej, niż znane nam siemię lniane.

Ale na tym nie koniec. Dietetycy wykazali, że nasiona chia przewyższają ilością substancji odżywczych wiele innych wartościowych produktów spożywczych. Wystarczy spojrzeć na zestawienie porównujące zawartość składników w nasionach chia z innymi, popularnymi  produktami (jednostki w proporcjach 1:1, przy ok. 28 gramach każdego produktu).

Nasiona chia zawierają:

  • Potas – 100% więcej niż banan
  • Magnez – 1,400% więcej niż brokuły
  • Kwasy omega-3 – 700% więcej niż łosoś atlantycki
  • Żelazo – 200% więcej niż szpinak
  • Białko – 500% więcej niż czerwona fasola
  • Wapń i Fosfor – 500% więcej niż mleko
  • Antyoksydanty – więcej niż w borówki
  • Błonnik – 100% więcej niż otręby

Nasiona chia – lekarstwo na wszelkie dolegliwości

Ta analiza jasno wskazuje, że szałwia hiszpańska to nieocenione źródło kluczowych minerałów oraz innych substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Z tego powodu stosowanie nasion chia stanowi silne, a zarazem naturalne antidotum na różne dolegliwości.

Włączenie szałwii hiszpańskiej do codziennych posiłków pomaga skutecznie walczyć z wieloma chorobami cywilizacyjnymi, z którymi zmaga się coraz większa część społeczeństwa w krajach wysokorozwiniętych.  Cukrzyca, choroby układu krążenia, choroby serca, osłabione kości i stawy czy zaburzenia w systemie immunologicznym  – eksperci ds. żywienia twierdzą, że przypadłości te w ogromnej mierze są wynikiem nieprawidłowej, a wręcz ubogiej diety.

Niestety wiele osób zaniedbuje rolę żywienia w utrzymaniu zdrowego, silnego ciała i zamiast uzupełniać niedobory pełnowartościowym pokarmem, co dzień je w biegu, impulsywnie dobierając swój jadłospis, byle by zahamować uczucie głodu. Dietetycy przekonują, że już mała zmiana, taka jak choćby dołączenie szałwii hiszpańskiej do codziennych posiłków jest w stanie przynieść cały szereg zauważalnych korzyści.

6 wielkich korzyści, płynących ze stosowanie nasion chia:

  1. Zmniejsza głód i wspomaga odchudzanie – szałwia hiszpańska jest niskokaloryczna i nie zawiera glutenu. Jak czytamy w Food Science and Technology chia ma to do siebie, ze pęcznieje pod wpływem wody lub innych płynów, zwiększając swoją objętość nawet 12 – krotnie. Staje się tak zarówno jeśli dodamy ją do potraw lub gdy nasiona chia połączą się z kwasami żołądkowymi. Po zjedzeniu chia uczucie sytości utrzymywane jest przez długi czas, a chęć na podjadanie zostaje zminimalizowana.
  1. Oczyszcza organizm z toksyn – dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów, szałwia hiszpańska doskonale radzi sobie z usuwaniem wolnych rodników. Ograniczenie ilości wolnych rodników, pomaga utrzymać organy wewnętrzne w dobrym stanie i spowalnia procesy starzenia. Na łamach czasopisma Food Chemistry możemy przeczytać, że osoby spożywające naturalne antyoksydanty obecne w chia dłużej cieszą się młodszym wyglądem i zdrową, witalną skórą.
  1. Przywraca odpowiedni poziom cukru we krwi i obniża cholesterol – badania przeprowadzone przez Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Center w Toronto wykazały, że przyjmowania chia w postaci chleba spowodowało redukcję poziomu cukru we krwi.Ponadto na wydziale Biochemii Uniwersytetu Santa Fe wykonano testy, które wskazały, że szałwia hiszpańska, dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 i dużej ilości błonnika, jest wstanie pomóc osobom z cukrzyca typu 2. Co więcej może w niektórych przypadkach obniżyć zawartości tłuszczu w cholesterolu, co z kolei normalizuje oporność na insulinę.
  1. Zwiększa odporność i wytrzymałość organizmu – legenda głosi, że Aztekowie i Majowie dzięki napojowi z szałwii hiszpańskiej zyskiwali energię na cały dzień, co umożliwiało im pokonanie znacznych odległości, niemal bez odpoczynku. Na Uniwersytecie w Alabamie, w zakładzie Human Performance Laboratory postanowiono sprawdzić tę hipotezę. Sześciu uczestników, których zaangażowano do biegu na 10 kilometrów wyposażono w napoje izotoniczne typu Gatorade, a druga cześć grupy w napój, który w połowowie składał się z nasion chcia rozpuszczonych w wodzie, a w drugiej połowie z napoju izotonicznego. Po miedzy obiema grupami nie było żadnych różnic. Wnioski z tego badania nasuwają się same: napój z nasionami chia może być z powodzeniem stosowany przez sportowców, w trakcie zwiększywszy wydarzeń i sprawia, że trening jest o wiele bardziej efektywny.
  1. Dba o zdrowe zęby i kości – nasiona chia zawierają wapń, fosfor, magnez oraz pełnowartościowe białko, dzięki czemu doskonale sprawdzają się w utrzymaniu zdrowych kości i zębów oraz przeciwdziałają osteoporozie. Szałwia hiszpańska szczególnie polecana  jest osobom, w których diecie brakuje nabiału, tak, jak w przypadku wegan.
  1. Chroni przed rozwojem nowotworów – nasiona chia zawierają pełnowartościowe białko, które, jak wskazują badania w pewnym stopniu może naturalizować, bądź opóźniać rozwój komórek rakowych.

Jak jeść nasiona chia?

Możliwości jest wiele. Niektórzy wykorzystują nasiona chia, dodając je do sałatek lub przygotowując bardzo popularne desery na bazie jogurtu lub mleka kokosowego, mielą je lub po postu zalewają je wrzątkiem, przygotowując napój o konsystencji kiślu. Nasiona chia mają właściwości podobno jak znane nam siemię lniane, a każda z metod przygotowania w inny sposób wydobywa wartości odżywczej ukryte w tych małych ziarenkach. Trzeba jednak pamiętać, jak ze wszystkim, trzeba zachować umiar. Dlatego zaleca się spożywanie nasion chia w ilości nie przekraczającej 3 łyżeczek w ciągu dnia.

Na podstawie:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23778782
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24120122
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21183832

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *