Jak przyspieszyć metabolizm?

To pytanie, który chyba każdy zadał sobie przynajmniej raz w życiu. Prawdopodobnie nie ma osoby, która nie próbowała walczyć z tak zwaną, kiepską przemianą materii. Jednak żeby nasze działania były skuteczne, należy dokładnie się do tego przygotować, inaczej niepowodzenia mogą okazać się nieuniknione. Poniżej dowiesz się jak przyspieszyć metabolizm skutecznie…

Czym jest metabolizm?

Szerokie grono osób sądzi, że to pojęcie dotyczy szybkości trawienia pokarmu. Nie ma nic bardziej mylnego, otóż metabolizm, inaczej nazywany przemianą materii to naturalny proces organizmu, który ma na celu regulowanie innych procesów zachodzących w ciele człowieka i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Dlaczego metabolizm zwalnia?

Wyniki badań naukowych wykazują, że (zazwyczaj) kobiety mają wolniejszą przemianę materii niż mężczyźni, ponieważ ciało ma większy procent tłuszczu. Ponadto, eksperci, zwracają uwagę na klimat, podobno mieszkańców północy wyróżnia szybszy metabolizm niż przemiana materii osób z południa kontynentu.

Na pierwszy rzut oka może się to wydawać dziwne, ale wynika to z tego, że ci pierwsi zmagają się z niższymi temperaturami, więc muszą wytworzyć więcej energii, aby utrzymać odpowiednią temperaturę organizmu. Może to też wynikać z niedoborów witaminy D, której mieszkańcy północy mają zapewne dużo mniej. Niedobór tego składnika spowalnia utratę zbędnych kilogramów. Mimo to nie należy się poddawać są sposoby, które mogą pomóc przyspieszyć wolny metabolizm.

Co przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu?

Poza odpowiednią dietą, która powinna trwać pełne 28 dni (o niej w dalszej części), warto przestrzegać kilku zasad, które nie tylko pozwolą na szybszą przemianę materii, ale również utrzymać zdrowie w ryzach. Nie chodzi o to, aby przemiana materii była za szybka, przede wszystkim chodzi o to, aby nie była zbyt wolna. Tak, jak przeczytałaś wcześniej to proces, który wpływa na funkcjonowanie całego organizmy, dlatego tak ważne jest, aby przemiana materii była prawidłowa.

Śniadanie – najważniejszy posiłek

Przede wszystkim nie możesz zapominać o zjedzeniu śniadania. Wiele osób wychodzi z domu bez pierwszego posiłku, mało tego, większość z tych osób pierwsze śniadanie je około 4 godziny po przebudzeniu! To niedopuszczalne, szczególnie jeżeli zależy nam na przyspieszeniu przemiany materii w organizmie. Dlaczego?

Z dwóch powodów. Po pierwsze, w momencie kiedy organizm przyjmuje pierwszy posiłek, to  uśpiony metabolizm przebudza się i rozpoczyna pracę. A po drugie nie bez znaczenia jest to, co jemy. Chcąc przyspieszyć metabolizm należy rozpocząć dzień od produktów bogatych w węglowodany złożone, np. pełnoziarniste pieczywo z plasterkiem chudej wędliny, owsiankę i nabiał. To ważne ponieważ ich niski indeks glikemiczny dostarcza energii na dłuższy czas i nie podnosi poziomu cukru (szczególnie zalecane cukrzykom).

Regularne posiłki – przyspieszają przemianę materii

Podstawowa zasada – jeść mniej, ale częściej. Optymalnie byłoby 4-5 posiłków w ciągu dnia w regularnych odstępach 3-4 godziny. Zapobiega to przejadaniu, uczuciu głodu a przede wszystkim utrzymuje metabolizm na poziomie szybkiego działania – czyli to na czym zależy nam najbardziej.

Ruch

Najefektywniej wykonywać ćwiczenia aerobowe, to są te które przyspieszają oddech i tętno. Aby trening przyniósł zadowalające efekty powinien trwać około 40 minut. Pamiętaj, że trening siłowy jest równie ważny, ponieważ to właśnie mięśnie pomagają w podkręcaniu metabolizmu, dlaczego? Wynika to z tego, że tkanka mięśniowa potrzebuje dużo energii do utrzymania się. I właśnie w ten sposób organizm zamienia kalorie w energię.

Ponadto ćwiczenia normalizują poziom cukru we krwi, uwalniają glukozą która bezpośrednio stanowi pożywienie dla mózgu. Oczywiście to tylko niewielka część korzyści płynących z regularnego uprawiania sportu, ale wydaje mi się, że na ten temat nie ma potrzeby się rozpisywać.

Metabolizm a podjadanie

W żadnym wypadku nie wolno podjadać pomiędzy regularnymi (!) posiłkami. To zasada, której powinien przestrzegać się każdy, komu zależy aby prowadzić zdrowy tryb życia, schudnąć i nie przytyć. Kiedy podjadasz wysyłasz do mózgu informację o kolejnym, nieregularnym posiłku, a metabolizm trzeba wytrenować, jedząc regularnie wprowadzasz organizm w stan ciągłego spalania! Więc, zero podjadania!

Dla jasności podjadanie w nocy również jest kategorycznie zabronione! Po jedzeniu należy się ruszać, a nie kłaść spać – wtedy się tyje dwa razy szybciej.

Jedz dużo warzyw

Są niezwykle ważnym składnikiem każdej diety, nie tylko ze względu na skład bogaty w witaminy, ale również ze względu na dużą zawartość drogocennego błonnika. To właśnie on wywiera zbawienny wpływ na szybkość przemiany materii. Jak to robi? To proste, reguluje pracę kwasów żółciowych i przyspiesza perystaltykę jelit.

Suplementy diety – wspomagają przemianę materii

Możesz do swojej diety wprowadzić suplementację składnikami, które pomogą twojemu organizmowi prowadzić skuteczną walkę ze spowolnionym metabolizmem. Jakie to składniki? Oto przykłady:

  • Magnez, który pomaga w przetwarzaniu tłuszczów i węglowodanów w energię.
  • Chrom, który pomaga stabilizować poziom cukru i znacznie zmniejsza apetyt na słodycze.
  • Wapń, wspomaga prace układu nerwowego, co jest szczególnie ważne w trakcie walki z wolnym metabolizmem, ale o tym przeczytasz zaraz…
  • Polecane produkty to między innymi: Bioveliss Tabs, O!Slim

Stres – wróg szybkiej przemiany materii

Podczas tak zwanych, sytuacji stresowych organizm wydziela adrenalinę i kortyzol. To hormony, które sprzyjają tyciu, a konkretnie powstawaniu tak nielubianej oponki. Ale nie tylko w ten sposób, często na sytuacje stresowe reagujemy niepohamowanym apetytem i rekompensujemy sobie stres zajadaniem go, a takie zachowania mogą być fatalne w skutkach. Więc jeśli chcesz jej zapobiec opanuj do perfekcji techniki relaksacyjne i nie denerwuj się.

Zasady odżywiania, które pozwolą przyspieszyć metabolizm:

  • 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach co 2-3 godziny, ostatni posiłek na około 3 godziny przed snem.
  • Śniadanie jedz najpóźniej 30 minut po przebudzeniu, w żadnym wypadku nie wolno wychodzić z domu na czczo.
  • Należy regularnie nawadniać organizm! W ciągu doby trzeba wypić przynajmniej 2 litry dziennie, warto podkreślić, że to absolutne minimum i dotyczy się czystej wody mineralnej. Kawa i herbata nie wliczają się w to.
  • Należy wybierać produkty, jak najmniej przetworzone. Jeżeli fasolę, to najlepiej świeżą lub suszoną, taka z puszki prawdopodobnie nie zawiera już zbyt wielu wartości odżywczych.

Co spowalnia metabolizm?

  • kofeina i teina
  • alkohol
  • gluten
  • soja
  • nabiał
  • cukier rafinowany
  • sztuczne słodziki

Prawdopodobnie brzmi to strasznie i wygląda na to, że nic nie pozostaje z naszych codziennych posiłków, ale nie można się załamywać. Po tygodniu zrozumiecie, że jest wiele innych produktów i dań, mało tego zobaczycie, jak dobrze będziecie się czuć po wyeliminowaniu z diety produktów spowalniających metabolizm. Poza tym, nie zapominajcie – to tylko 28 dni, potem wyprowadzicie swój organizm na przysłowiową prostą.

Dieta przyspieszająca metabolizm – jadłospis

Znasz już podstawowe informacje na temat metabolizmu i tego co go spowalnia, a co przyspiesza, teraz czas na rozwiązania praktyczne. Czyli, co i jak jeść? Na pewno po przeczytaniu listy zakazów i nakazów zastanawiasz się, czy kiedykolwiek na tej diecie nie będziesz czuć głodu?

Właśnie, dlatego przedstawiam przykładowy, tygodniowy jadłospis diety przyspieszającej metabolizm, oto on:

Dzień 1 i 2

  • I śniadanie
    Owsianka z dodatkiem owoców. Maliny, truskawki, jabłka, co tylko lubisz. Do tego miseczka surowych warzyw, np./marchewka, brokuły, rzodkiewka, ogórek, fasolka, pomidory.
  • II śniadanie
    Jeden duży owoc (jabłko, banan, grejpfrut) lub kilka małych ( 5 malin, 3 truskawki, 2 morele).
  • Obiad
    Polędwiczka wieprzowa w jabłkach, do tego szklanka brązowego ryżu lub kaszy pęczak, do tego miseczka warzyw, surowych lub gotowanych na parze.
  • Podwieczorek
    Dokładnie to samo co na drugie śniadanie.
  • Kolacja
    Pyszna sałatka z tuńczyka (pamiętaj, aby kupić tuńczyka w wodzie, w żadnym przypadku w oleju!) z kaszą pęczak lub brązowym ryżem i surowymi warzywami.

Dzień 3 i 4

  • Śniadanie
    100 gramów wędzonego łososia, możliwa zamiana na 3 białka ugotowane na twardo. Jako niezbędny dodatek warzywny, około 1 miseczki.
  • II śniadanie
    2 drobiowe kabanosy oraz surowe warzywa bez ograniczeń.
  • Obiad
    Filet drobiowy (najlepiej z indyka) pieczony w naczyniu żaroodpornym lub gotowany na parze do tego bukiet warzyw, objętość warzyw około dwóch małych miseczek.
  • Podwieczorek
    To samo co na drugie śniadanie.
  • Kolacja
    Filet drobiowy pieczony w naczyniu żaroodpornym (można przyrządzić większą ilość na obiad) lub tuńczyk z puszki, oczywiście z wody. Jak dodatek z gotowanych lub surowych warzyw.

Dzień 5, 6 i 7

  • Śniadanie
    Mała owsianka z mniej więcej ½ szklanki płatków, do tego garść orzechów włoskich lub laskowych, a do tego jakiś owoc – grejpfrut, miseczka wiśni lub brzoskwinia
  • II śniadanie
    ¼ szklanki pestek z dyni i warzywa bez ograniczeń (minimum 2 miseczki).
  • Obiad
    Filet z indyka (opcjonalnie z kurczaka) smażony na oleju kokosowym. Do tego sałatka warzywna z sosem vinegret (3 łyżki oliwy extra virgin).
  • Podwieczorek
    ¼ szklanki pestek ze słonecznika i seler naciowy bez ograniczeń.
  • Kolacja
    Pasta jajeczna z 1 jaja, ¼ szklanki pestek dyni lub słonecznika lub orzechów włoskich. Do tego ½ szklanki kaszy pęczak i mała porcja sałatki z obiadu (około ½ miseczki).

Oczywiście to przykładowy jadłospis, który nie stanowi jedynej skutecznej metody na walkę z wolnym metabolizmem. W internecie można znaleźć wiele informacji o alternatywnych jadłospisach, które wywierają korzystny wpływ na przemianę materii.

Wolna przemiana materii – nie bagatelizuj problemu

Jednak najlepiej zasięgnąć opinii specjalisty, który może przygotować indywidualny jadłospis, który uwzględnia prywatne preferencje żywieniowe pacjenta. Ponadto, jeżeli zajdzie taka potrzeba to może zlecić odpowiednie badania, które wykluczą poważne dolegliwości spowalniające metabolizm i wyeliminuje je za pomocą odpowiednich leków. Nie wolno tego bagatelizować, ponieważ spowolniony metabolizm często bywa objawem większego problemu, który nie jest widoczny gołym okiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *