Dieta białkowo-tłuszczowa – na czym polega?

Dieta białkowo-tłuszczowa opiera się na dwóch filarach – wysokim spożyciu produktów białkowych i tłuszczowych oraz ograniczeniu bądź całkowitym wyeliminowaniu węglowodanów.  W ostatnim czasie dieta ta robi prawdziwą karierę – coraz częściej stosują ją osoby walczące z nadwagą. W czym tkwi sekret tej diety? Jak stosować dietę białkowo-tłuszczową?

Dieta białkowo-tłuszczowa – zasady

Według lekarzy i specjalistów otyłość to jedna z największych chorób cywilizacyjna XXI w. Miliony ludzi na całym świecie nieustannie poszukują skutecznych metod do walki z nadwagą. Wielu z nich pożądane rezultaty osiąga na diecie białkowo-tłuszczowej. Dlaczego?

  • Dieta-białkowo tłuszczowa polega na spożywaniu przede wszystkim tłuszczów i białek. Wysoka zawartość tych wartości odżywczych w organizmie prowadzi do powstawania tzw. ciał ketonowych. Ciała ketonowe są odpowiedzialne za ograniczanie apetytu i uczucie sytości.
  • W dziennym jadłospisie powinno znaleźć się od 4 do 5 posiłków spożywanych w regularnych odstępach.
  • Na diecie białkowo-tłuszczowej ważne jest uzupełnianie (np. poprzez suplementy) witamin, minerałów oraz produktów bogatych w błonnik.
  • Należy pamiętać o nawadnianiu organizmu – 2 litry niegazowanej wody mineralnej to dzienne minimum.
  • Trzeba zrezygnować z używek (alkohol oraz zawarta w kawie kofeina spowalniają metabolizm).

Dieta białkowo-tłuszczowa – co jeść?

Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, dieta białkowo-tłuszczowa to przede wszystkim produkty białkowe i tłuszczowe. Czyli jakie?

Doskonałym źródłem białka są  takie produkty, jak: mięso, ryby i owoce morza, jaja, rośliny strączkowe, nabiał (np. sery twarogowe) oraz orzechy.

Do produktów tłuszczowych można natomiast zaliczyć oleje roślinne (lniany, rzepakowy, kokosowy, oliwa z oliwek), orzechy, pestki dyni i słonecznika, siemię lniane i awokado oraz nabiał (śmietana, kefir, maślanka, mleko kozie).

Ograniczenie węglowodanów oznacza eliminację z  diety produktów o dużej zawartości skrobi i cukru, czyli: płatków owsianych i otrębów, pełnoziarnistych makaronów i pieczywa, owoców  oraz wszelkich produktów typu fast food.

Dieta białkowo-tłuszczowa – przepisy

Co jeść na diecie białkowo-tłuszczowej? Wbrew pozorom, jadłospis nie musi być skomplikowany i czasochłonny ani też monotonny.

Doskonałym przykładem posiłku odpowiedniego dla diety białkowo-tłuszczowej jest kurczak ze szpinakiem i serem feta. Jak go przygotować?

Składniki:

  • 500g piersi z kurczaka
  • 300g świeżych liści szpinaku
  • 3-4 ząbki czosnku
  • 1 kostka sera Feta
  • przyprawy: sól, pieprz, gałka muszkatołowa

Przygotowanie:

Zaczynamy od pokrojenia piersi w kostkę. Przyprawiamy ją solą i pieprzem (najlepiej świeżo zmielonym). Obsmażamy na rozgrzanym oleju. Gdy pierś się zrumieni, dodajemy do niej liście szpinaku. Doprawiamy całość odrobiną soli i gałką muszkatołową. Kiedy liście zmiękną, wkruszamy na patelnię ser feta. Gotowe!

Dieta białkowo-tłuszczowa – efekty

Podstawowym i z pewnością najbardziej pożądanym efektem diety białkowo-tłuszczowej jest szybki i znaczny spadek masy ciała. Jednak czy ta dieta jest zdrowa? W odpowiedzi na to pytanie można wskazać szereg jej zalet, ale również wad.

Zalety diety białkowo-tłuszczowej

Dieta białkowo-tłuszczowa wpływa na zmniejszenie poziomu cukru we krwi, dzięki czemu chroni przed cukrzycą, poprawia także stan układu hormonalnego i pozwala na zahamowanie nadmiernego apetytu.

Jej niewątpliwą zaletą jest to, że nie wymaga ograniczenia wielkości porcji lub stosowania głodówek. Stosując dietę białkowo-tłuszczową, nie musimy sobie odmawiać produktów, które w innych dietach często bywają eliminowane z jadłospisu, jak np. tłuste czerwone mięso. Nie ma także potrzeby ciągłego liczenia kalorii.

Wady diety białkowo-tłuszczowej

Dieta białkowo-tłuszczowa oznacza duże spożycie tłuszczów zwierzęcych. Jeśli jest stosowana przez dłuższy czas, może zwiększyć ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Istnieje także ryzyko obciążenia lub uszkodzenia narządów wewnętrznych. Dieta jest uboga w witaminy i błonnik, więc należy pamiętać o uzupełnianiu tych składników. W przeciwnym razie możemy narazić się na zakwaszenie organizmu. Niedobór błonnika,  który wspomaga prawidłową pracę jelit, może także prowadzić do przykrych dolegliwości, takich jak zaparcia.

Dieta białkowo-tłuszczowa – czy warto?

Dieta białkowo-tłuszczowa jest przedmiotem dyskusji wśród ekspertów od odżywania. Jedni podkreślają jej możliwy negatywny wpływ na zdrowie. Inni natomiast koncentrują się na jej bardzo dobrych efektach odchudzających. Czy w takim razie warto wypróbować dietę białkowo-tłuszczową? Odpowiedź brzmi TAK – pod warunkiem, że zachowamy zdrowy rozsądek i umiar. Dzięki temu zrzucimy niechciane kilogramy, nie szkodząc jednocześnie zdrowiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *