Czy w skórce owoców i warzyw jest najwięcej witamin?

Od dziecka słyszysz: „Tylko obierz cienko jabłka, bo pod skórką jest najwięcej witamin”. Sięgasz po nóż i czujesz się winny, że wpadłeś na pomysł obierania owoców czy warzyw, bo ze skórką tracisz wszystkie cenne wartości odżywcze. Jednak czasami zastanawiasz się ile prawdy jest w tych mądrościach przekazywanych z pokolenia na pokolenie.

skorka-owoc

Obieranie niektórych warzyw i owoców jest grzechem, gdyż istnieją pewne związki, które znajdziemy jedynie w ich skórkach. Do takich substancji należy resweratrol, antyoksydant występujący głównie skórkach czerwonych winogron. Jednak większość cennych składników odżywczych znajdzie się zarówno w skórce jak i reszcie „ciała” warzyw czy owoców. Inny znany antyoksydant, likopen, występuje w całych pomidorach, a nie tylko i wyłącznie w skórce.

Ile cennych wartości odżywczych tracimy ze skórką?
Amerykański Departament Rolnictwa sprawdził jakie występują różnice w składnikach odżywczych pomiędzy zjedzeniem dużego i zdrowego, czerwonego jabłka ze skórką, a bez niej.
Jabłko ze skórką posiada aż: 5g błonnika, 13mg wapnia, 239mg potasu, poczas gdy bez skórki: 3g błonnika, 11mg wapnia i 194mg potasu.

Specjaliści sprawdzili również jak wiele wartości odżywczych tracimy ubierając 100 g ugotowanych ziemniaków:
Ziemniak ze skórką posiada: 2g białka, 3g błonnika, 20mg wit. C, gdy ziemniak bez skórki odpowiednio 1,4g, 2,5g i 13mg.

Jeśli czujemy niechęć do jedzenia owoców i warzyw ze skórką, to nie powinniśmy się czuć winni, że pozbawmy się całkowicie składników odżywczych. Owszem, będzie ich mniej, ale nie aż tak strasznie dużo, żeby panicznie unikać obierania, gdyż nie tracą one wszystkich swoich zalet. Ale jednak czy na pewno nie wygląda to tak źle? Cyfry wglądają niepozornie, więc przeliczyłam to na procenty. Po usunięciu skórki:
– jabłko traci 40% swojego błonnika, 15% wapnia i 19% potasu,
– ziemniak traci 30% swojego białka, 16% jego błonnika i 35% witaminy C.

Źródło:
well.blogs.nytimes.com
archiwum internetu – ze względu na ciekawą wartość merytoryczną został odtworzony z poprzedniej wersji strony

One thought on “Czy w skórce owoców i warzyw jest najwięcej witamin?

  1. Polecam wcinać grejpfruty, nie mają zjadliwej skórki, a błonki pomiędzy miąszem mają bardzo dużo błonnika i wartości odżywczych.
    A jabłka warto zjadać aż do samego ogonka , bo środek jest najbardziej wartościowy.
    Artykuł bardzo ciekawy. Dziękuję za informacje, szczególnie te liczbowe, które trafiają najbardziej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *